Vijf dingen die je niet wist over de Action



Action heeft de afgelopen jaren een flinke opmars gemaakt. Waar veel retailers en andere winkels zoals Action kampen met tegenvallende resultaten of zelfs faillissementen blijft action jaar na jaar groeien. Maar wist je dat de Action ook nog wat ‘geheimen’ heeft die je waarschijnlijk nog niet kende. In dit artikel bespreken we enkele sterke punten van de Action die je waarschijnlijk nog niet opgevallen zijn.

 

Ze doen wat ze beloven

Action. Er is geen winkel of merk dat in zijn marketingbeleid zo samenvalt met zijn naam. Actiemarketing is de name of the game voor de succesvolle Nederlandse retailer, met al meer dan 1.000 vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Frankrijk en Polen.

 

Een doordacht prijsbeleid

Als je door de Action loopt verbaas je je waarschijnlijk nog altijd over de prijzen. Hoe kunnen producten ZO goedkoop verkocht worden. Je lijkt bijna dom als je niets koopt. Wist je dat de gemiddelde prijs van een artikel bij de Action € 1,72 is? Dat is toch bizar laag? Niet gek dat je elke keer wel met iets thuiskomt waar je totaal niet naar op zoek was. De ‘duurdere’ producten van boven de 20 euro in de winkel moeten altijd een extra goedkeuring krijgen van de commercieel directeur en daar wordt goed over nagedacht.

 

Er is altijd iets nieuws te vinden

Je weet ongetwijfeld dat Action onderaan in de markt actief is, met heel veel artikelen voor heel lage prijzen. Het assortiment, nog steeds voornamelijk non-food, wisselt sterk. Dat heeft drie grote voordelen. Klanten die verrast willen worden, komen vaker terug. En ten tweede heeft het bedrijf veel vrijheid in de samenstelling van zijn assortiment. Als er artikelen zijn uitverkocht hoeft het niet dezelfde artikelen per se terug te kopen. Er kunnen ook makkelijk andere artikelen in de plaats daarvan worden gezet. Ten derde kan het de klant veel makkelijker nee verkopen dan welke andere winkel dan ook. De klant weet dat Action vooral de winkel van de partijen is, sterker, daarom komt zij of hij ook steeds opnieuw. Door een Action-winkel lopen zien veel consumenten als een fijn avontuur vol surprises.

 

Online opzoeken, offline kopen

Op de website action.nl staan nog steeds de producten en action aanbiedingen centraal, maar de look & feel is sterk verbeterd ten opzichte van de vorige. Ook bij Action onderkennen ze daarmee het principe dat steeds meer opgeld doet in de retailwereld: het ropo-principe in de klantreis. Ropo staat voor Research online, purchase offline. Mensen oriënteren zich online en kopen offline.

 

Meer focus op sociale media

Action heeft in de afgelopen tijd een duidelijke verschuiving van fysieke naar online advertising gezet. Bovendien is de winkelketen ook actiever geworden op social media. Op Instagram heeft het bedrijf 180.000 volgers. Dat zijn geen gigantische aantallen, maar al heel goed voor een lageprijzenwinkel. Op YouTube heeft Action een eigen kanaal met 1.445 abonnees en op Facebook is het al veel verder, met ruim 1,5 miljoen volgers.