PoieszZo, je bent dus op zoek naar de folder van Poiesz?

Wanneer jij nog nooit van Poiesz gehoord hebt, kom je waarschijnlijk niet uit het noordoosten van het land. Hier is de supermarkt immers al jaren een begrip. Poiesz staat bekend als ‘de buurtsuper om de hoek’. Een reputatie die het bedrijf maar al te graag houdt. Maar dat betekent niet dat het bedrijf niet ambitieus is. Integendeel: het familiebedrijf heeft inmiddels maar liefst 68 filialen in Noord-Nederland (Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Flevoland).

Hoewel Poiesz dus niet de naam heeft van bijvoorbeeld Albert Heijn of Aldi, heeft het familieconcern in de regio wel degelijk een zeer sterke positie. Dat heeft het in een lange geschiedenis zorgvuldig opgebouwd. Al in 1923 openden Lodewijk Poiesz en zijn vrouw Wietske de eerste Poiesz supermarkt. Toch hadden zij nooit kunnen weten dat het bedrijf zulke enorme stappen zou maken. ‘Boerenverstand’. Dat heeft het bedrijf zover gebracht, Daar zou het Lodewijk Poiesz ongetwijfeld mee eens geweest zijn. Zijn portret hangt nog altijd in de ‘hall of fame’ op het hoofdkantoor. Reclameslogans werden steevast zelf verzonnen. Een zeer beroemde is ‘Hoog geprezen, laag geprijsd’.

Poiesz aanbiedingen van deze week​


Poiesz folder van vorige week


Poiesz – de folder

Puur voordeel, puur Poiez staat er in de folder. En dat is waar. De aanbiedingen van Poiesz zijn vaak zeer gunstig en worden zo simpel en overzichtelijk mogelijk gepresenteerd. Daarbij heeft de folder vaak een leuke tip of een spaaractie waarbij mensen prijzen kunnen verdienen. De folder komt iedere week uit en biedt veel ideeën wat betreft ‘wat eten we vandaag?’. Niet alleen kun je er de goedkoopste producten van de week in vinden, maar je kunt meteen kijken waar er gespaard kan worden voor leuke beloningen. Deze nieuwe acties wisselen regelmatig en zijn vaak aan het seizoen gebonden. Alle reden dus om de folder goed in de gaten te houden!

Poiesz – de geschiedenis

Zoals vermeld gaat de geschiedenis van Poiesz alweer even terug. De Friese Lodewijk (of ‘Loadsje’) Poiesz en zijn vrouw Wietske openden in 1923 een groentezaak. Over de naam werd niet al te moeilijk gedaan: Poiesz. En die filosofie nam het echtpaar mee naar de toekomst. Boeren-nuchterheid, doe maar gewoon. Maar aan de andere kant creatief en klantvriendelijk. Het bleek een gouden concept in het noorden van het land. Het duurde daarom ook 15 jaar voordat het echtpaar dacht aan uitbreiden. In 1938 kocht het paar een nieuw pand aan de Grootmarkt, simpelweg omdat het oude te klein was. Maar ook het nieuwe pand kon al snel de drukte niet aan. Daarom werd het pand maar liefst drie keer gerenoveerd.

In de oorlog werd er gevent in de volksbuurten van Sneek. Theo, de oudste zoon van het paar, hielp hierbij een handje. Hij verkocht vanaf de fiets groenten en fruit en dit leverde het gezin een extra centje op. Na de oorlog bleef de onderneming nog lange tijd aan de Grootmarkt. In 1962 verhuist de zaak van nummer 30 naar nummer 22 in dezelfde Grootstraat. Er is echter nog een ander verschil. Vanaf dat moment gaat de zaak als ‘supermarkt’ verder. Dit na een tip van een buurman die net een zakenreis had gemaakt in Amerika. Het bedrijf breidde ook uit in de noordelijke provincies. Meer en meer supermarkten worden geopend en in 1983 bracht Poiesz zelfs de eerste reclamefolder uit! Deze werd nog bezorgd door de toenmalige postbezorging van de PTT. Dat was zeer uniek voor die tijd en nu helemaal ondenkbaar.

Het succes bleef. En bleef groeien. In 1998 vierde het bedrijf alweer het 75-jarig bestaan. En dat deed het op grootste wijze, in Thialf met optredens van onder meer Guus Meeuwis en Frans Bauers. In hetzelfde jaar opent Poiesz meerdere nieuwe supermarkten en blijft het bouwen op dezelfde formule. In 2002 wordt het bedrijf gekroond als beste supermarkt van Nederland en dat wordt het in 2003 nogmaals. Ook prijzen als beste vers-supermarkt en beste supermarkt van Noord-Nederland worden in de jaren erna behaald. Nog altijd is Poiesz aan het uitbreiden in het noorden van het land en nog altijd bouwt het op dezelfde formule. Op dit moment werken er bijna 5.000 mensen bij Poiesz.

Poiesz – Friesland trouw gebleven

Poiesz is dan bezig met een indrukwekkende opmars. De supermarkt zal de eigen roots nooit verloochenen. Misschien is dat juist wel de kracht van het bedrijf. Poiesz groeit, maar blijft voor veel mensen nog altijd het supermarktje van Lodewijk. Het platteland van Friesland loopt nog altijd als een rode draad door de activiteiten van nu. Poiesz promoot het gebruik van eigen streekproducten en er is veel waardering voor alles dat in de grond groeit. Dit komt ook terug in de recepten die worden aanbevolen op de website. Poiesz houdt van een ouderwetse stamppot of typisch Hollandse winterkost. En het liefst eentje die in de eigen regio gekweekt wordt. Ook om die reden haalt Poiesz vaak de producten bij de lokale boer. Want waarom zou je iets uit het buitenland halen, dat ook prima in de achtertuin groeit? Ook heeft Poiesz oog voor wat er in de regio speelt. De supermarkt promoot en ondersteunt vaak lokale initiatieven en is nauw betrokken bij bijvoorbeeld de jeugd sponsor actie.