Hoe casino's hun marketing regelen



Het spel zou je al als marketingstunt zelf kunnen zien. Een boel mensen wagen eens een gokje en weten hoe de aanlokkelijke bonussen, hun nieuwsgierigheid, of simpelweg een element van een spelletje effect kan hebben op ze. Maar hoe zit het nou precies allemaal in elkaar.

 

Het is altijd goed om eerst kritische vragen te stellen. Maak het je niet al te ingewikkeld met of de vraag wel alomvattend of diepgaand genoeg is. Vaak zijn de vragen die het meest voor de hand liggend of het meest simpele lijken genoeg om tot conclusies te komen. Een die meteen boven komt is wat nou eigenlijk een online casino marketing is. Het is een plan voor hoe een online casino zichzelf zal aanbieden bij potentiële klanten. Dit gaat aan de hand van bijvoorbeeld speciale aanbiedingen, advertenties, en VIP-programma's. Als het goed verloopt dan zal het bijdragen aan nieuwe spelers voor de online casino en zich doen onderscheiden van de concurrentie.

 

Het volgende punt is dan waar ze rekening mee moeten gaan houden. De doelgroep, de USP, het budget, en natuurlijk ook de concurrentie zijn allemaal factoren waar eens goed naar gekeken dienen te worden. Als eerst stap hierin is dat de doelgroep uitgekozen en over nagedacht dient te worden. Welke groeperingen tonen meer interesse. Casual spelers versus serieuze spelers. Wat zijn de belangen van deze groeperingen. Als ze dat niet doen dan kunnen ze de strategie niet goed genoeg aanscherpen. Vervolgens kijken ze naar je zogenaamde Unique Selling Proposition. Hoe is hun casino anders dan de competitie. Ze hebben daarmee eigenlijk al uitgebreid naar de competitie gekeken. Wie vormen hun grootste competitie op de markt en wat doen ze wat voor hun goed werkt. Zijn hun methodes te overtreffen. En dan gaan ze het plannen van hoe geld in te zetten plannen.

Marketingstrategieën zijn cruciaal in het succes van online casino’s. Hiervoor moeten ze dus een plan uittekenen. De doelstelling, klanten niet alleen aantrekken maar ook behouden. Wat hiervoor de focus dient te zijn is het creëren van een sterk merk. Dit betekent een dat opvalt in identificatie. Met andere woorden, het komt vertrouwd en herkenbaar over. Een naam die de potentiële klant waarschijnlijk allang heeft gezien en zodra ze aan online gokken denken is het dit merk die als een van de eerste in associatie door het geheugen bij de potentiële klant naar boven komt. Link het dus aan zoveel mogelijk dingen in de potentiële klant zijn of haar leven, en zodra ze aan online gokken denken dan komt het veel sneller naar voren.

Nou kunnen online casino’s niet bepaald het leven het individu regelen om dan vervolgens hun marketingstrategie makkelijk en manier efficiënt te maken. Maar er zijn een aantal factoren waar aan gewerkt dient te worden. Dit zijn onder anderen het aanbieden van bonussen en beloningen die op de motieven van de potentiële klant aansluiten. De website zo gemakkelijk mogelijk om op te navigeren te maken. Niks is demotiverender dan een website die te veel tijd kost en onnodig vermoeiend om naar te kijken is. Het kan zelfs ergernis opwekken. Verdere klantenservice dient snel, efficiënt en beleefd te zijn. Een sterk creatief concept wat in ieders brein blijft hangen zonder het stadium te bereiken waarin je maar een tune niet uit je hoofd kan zetten. Daarvoor kan vervolgens social media ingezet worden. Hier worden vaak kortere versies van de creatieve marketingstrategie gepost. Vaak hebben mensen al foto’s of video’s gezien en zijn dit reminders aan de marketingcampagne die net het laatste zetje tot erop te klikken wat je tot inschrijven, een proeffase, of simpelweg iemands eerste gok kan leiden zijn. Ook wordt social media gezien als een manier om een breder publiek te bereiken. Om dit in banen te sturen worden er analysetools gebruikt. Als casino's betaalmethoden zoals iDeal aanbieden, dan wordt dat ook duidelijk vermeld, om te laten zien dat ze geven om het comfort van de klant.

 

Dan zijn er nog een aantal belangrijke punten om in verband met de competitie rekening te houden. Natuurlijk zijn er inmiddels een boel online casino’s, maar hoe gaan ze zichzelf onderscheiden van de rest. Hiervoor is toch een analyse van al bestaande marketingstructuren binnen de sector voor nodig. Dit vermijdt de situatie van dat twee marketingcampagnes die te veel op elkaar lijken, en geeft tegelijkertijd ook de kans om de vraag te stellen waar nog openingen liggen. Wat is nog niet gedaan.

 

Dus de volgende keer wanneer je marketingcampagnes, en met name die binnen de online casinowereld, ziet kan je jezelf al deze vragen stellen en scherper doorhebben waar je nou precies op klikt. Het is een kwestie van wat en waarom.