Deen - Folder van 19.06.2021 tot 31.07.2021 - Pagina 55
Hier is pagina 55 van 76 pagina's van de Deen folder, geldig van 19.06.2021 tot 31.07.2021.
Pagina :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
Volgende Pagina
Andere inhoud van deze pagina
Deze tekst wordt automatisch gegenereerd, dus deze kan fouten bevatten.
Transport & Distributie
loopt op rolletjes!
De winkels kunnen niet draaien zonder
een goede bevoorrading aan de
'Bleemkeel vers van
achterkant. Maar hoe zijn distributie
het Land, ze in de actie’
en transport in de loop der jaren
meegegroeid met de tijd én de winkels?
Vincent Wagenaar (46) is logistiek manager of
edes
Harry Klaver en Vincent Wagenaar
eigenlijk supply — en e-commerce manager.
‘Logistiek manager is een term uit de prehistorie,
we
hebben deze processen, die vaak voor de
maar bij DEEN gebruiken we die gewoon nog.’
klant onzichtbaar zijn, helpen groeien.
“In 1993 ben ik bij DEEN komen werken bij de groente
op Hoorn 80; het distributiecentrum. Bestellingen
Met paard en wagen
verzamelen op zaterdag. Daarna reed ik rond in een
In de beginjaren kregen de winkels direct vanuit de
bestelbusje om de nabestellingen te bezorgen. Als een
leveranciers geleverd. Henk Glas was een van de eerste
winkel broccoli nodig had, laadde ik een container
leveranciers. Hij teelde boerenkool, andere kolen en
broccoli in en ging ik op pad. Bestellingen gingen per
appelen. Inmiddels levert de 3de generatie van de firma
computer, met zo'n hele grote matrix printer, met van
Glas haar producten aan DEEN. Opa Glas bracht vanuit
see
die grote scheurvellen. Ook in 1993 waren er al acties
Broek op Langedijk met paard en wagen de kolen en
in de winkels. Dan zaten we aan de koffie en dachten
aardappelen naar de Koepoortsweg in Hoorn. lets later
we: wat gaan we volgende week in de actie doen?
leverden leveranciers de spullen af bij een magazijntje
Belde er een boer dat hij bloemkool over had. Nou,
op het Achterom in Hoorn. Alleen de melkboer leverde
dan deden we de bloemkool in de actie! Een paar uur
are
direct bij de winkel.
later stond er een trekker met platte wagen voor de
deur, met daarop een levering bloemkool. Vers van
pe
De afdeling transport
het land, sneller kon het niet.”
Het duurde uiteindelijk nog jaren voor we konden spreken
over een transportafdeling. Die was er simpelweg niet.
Î
Er waren losse auto's voor groenten, voor bloemen en
planten en voor de kruidenierswaren. Het gebeurde weleens
dat de ene vrachtwagenchauffeur vroeg klaar was, terwijl
een ander moest overwerken door drukte. Alle verschillende
goederenstromen en dus de logistiek zijn toen samen-
gevoegd om dit beter te plannen. Harry Klaver had hierin
een grote rol.
SK
Het distributiecentrum
Met de groei van de winkels groeide ook het distributie-
— Wm.
centrum in Hoorn. Er werden hallen bijgebouwd en met
elke groei kwam er ook meer ruimte om vanuit Hoorn
direct aan de winkels te leveren. Leveranciers konden nu
makkelijker op één punt leveren en verschillende goederen-
3
stromen werden samengevoegd. Dit leidde tot een
ns
efficiëntere winkelbevoorrading.
(CCS
Net iets praktischer...
Hoe dat in het verleden ging, illustreert Harry Klaver
met een verhaal uit zijn begintijd (1997) bij DEEN. "Er
kwam een vrachtwagen met kaas. De 20 winkels hadden
\ES
0
bijvoorbeeld 22 jonge en 18 oude kazen besteld. Deze
werden met een heftruck uit de vrachtwagen gereden en
a) EN
naast elkaar neergelegd op pallets op de grond in de hal.
Wij pikten het daar per winkel van af. Dit was nogal een
bewerkelijke manier van orders verzamelen. Gelukkig zijn
ss
we toen spoedig overgestapt naar stellingen.”
“
55